MODUL KBKK SPM SEJARAH 2011
TINGKATAN 4
BAB 1: KEMUNCULAN TAMADUN  AWAL MANUSIA
1.    Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan tamadun agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
F1  | Mematuhi ajaran agama  | 
F2  | Mengukuhkan semangat cinta negara  | 
F3  | Mengamalkan budaya bangsa  | 
F4  | Mengeratkan perpaduan bangsa  | 
F5  | Memelihara jati diri  | 
F6  | Menguasai ilmu pengetahuan  | 
F7  | Menguasai segala bidang kemahiran  | 
F8  | Menghindari budaya negatif  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal dalam membina negara kota dan bandar.
 
F1  | Mempunyai organisasi yang tersusun  | 
F2  | Pemerintahan yang stabil  | 
F3  | Ekonomi maju  | 
F4  | Pengkhususan pekerjaan  | 
F5  | Mempunyai ilmu  | 
F6  | Kemajuan tulisan  | 
F7  | Ada undang-undang  | 
F8  | Pendidikan berkembang  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia seperti Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara kita setaraf dengan negara maju hari ini?
 
F1  | Pemerintahan stabil – demokrasi  | 
F2  | Perundangan adil – Hukum Kanun 12  | 
F3  | Ekonomi maju  | 
F4  | Pertanian  | 
F5  | Perdagangan  | 
F6  | Perusahaan  | 
F7  | Pendidikan   | 
F8  | Sains teknologi  | 
F9  | Seni bina maju  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan negara tersebut menjalankan pilihanrayanya?
 
F1  | Rakyat memilih wakil  | 
F2  | Kerajaan ditadbir oleh wakil yang dipilih melalui pilihanraya  | 
F3  | Kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat  | 
F4  | Rakyat membuat keputusan politik  | 
F5  | Memilih pemimpin adil  | 
F6  | Pemimpin yang diterima majoroti  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
 
F1  | Jujur  | 
F2  | Adil  | 
F3  | Telus  | 
F4  | Ada ilmu mentadbir  | 
F5  | Tidak rasuah  | 
F6  | Bijak mentadbir  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agrarian dan maritime saling bergantung antara satu sama lain?
 
F1  | Tenaga kerja  | 
F2  | Bekalan beras  | 
F3  | Barangan mewah  | 
F4  | Tembikar / gelas dan manik dari China/ tekstil dari India  | 
F5  | Bahan mentah / hasil hutan  | 
F6  | Kenderaan / gajah  | 
F7  | Kayu untuk membuat kapal  | 
F8  | Tukang kayu dan tukang batu  | 
F9  | Untuk menjaga kebajikan rakyat jelata  | 
F10  | Keperluan perdagangan / jual beli / sistem barter  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
 
F1  | Ekonomi saling bergantung  | 
F2  | Taat pemerintah  | 
F3  | Struktur masyarakat teratur taat kepada agama Hindu / Buddha  | 
F4  | Mencintai seni seperti candi  | 
F5  | Melalui karya sastera  | 
F6  | Berbahasa Sanskrit  | 
F7  | Tolong-menolong  | 
F8  | Berfikiran terbuka  | 
F9  | Bersatu padu  | 
F10  | Hormat-menghormati  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara yang menjadi kebanggan kepada masyarakat hari ini?
 
F1  | Kerajaan stabil  | 
F2  | Ekonomi maju  | 
F3  | Pertanian – padi  | 
F4  | Perdagangan  | 
F5  | Pengairan  | 
F6  | Taat kepada agama  | 
F7  | Pemerintahan   | 
F8  | Kesenian  | 
F9  | Kesusasteraan  | 
F10  | Bahasa Sanskrit  | 
F11  | Semangat cekal  | 
F12  | Berdikari  | 
F13  | Rajin berusaha  | 
F14  | Tidak mudah putus asa  | 
F15  | Mahir dalam ilmu pelayaran  | 
F16  | Berani belayar  | 
F17  | Semangat meneroka  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
- Pada pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang hidup dalam kesesatan?
 
F1  | Perpaduan kaum luntur  | 
F2  | Hilang nilai kemanusiaan  | 
F3  | Tiada keadilan social  | 
F4  | Keselamatan terancam  | 
F5  | Institusi keluarga runtuh  | 
F6  | Penindasan ekonomi  | 
F7  | Peperangan  | 
F8  | Pegangan agama semakin longgar  | 
F9  | Wanita tertindas  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Bagaimanakah kita boleh mengelakkan dri daripada berlakunya peperangan dan perbalahan sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
 
F1  | Berakhlak mulia  | 
F2  | Bertolak ansur  | 
F3  | Kepimpinan melalui teladan  | 
F4  | Menghormati hak asasi  | 
F5  | Mengelakkan isu – isu sensitif  | 
F6  | Bekerjasama  | 
F7  | Amalan bersaudara  | 
F8  | Bersikap jujur  | 
F9  | Hormat agama lain  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada sifat dan keperibadian mulia Nabi Muhammad s.a.w?
 
F1  | Empat sifat terpuji  | 
F2  | Al Amin  | 
F3  | Kepimpinan  | 
F4  | Ketua keluarga  | 
F5  | Keagamaan  | 
F6  | Pengampun  | 
F7  | Ketabahan   | 
F8  | Kebijaksanaan  | 
F9  | Kesabaran   | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa penentangan orang Quraisy terhadap Nabi Muhammad s.a.w dan umat Islam?
 
F1  | Bijak mengatur strategi  | 
F2  | Mempertahan akidah  | 
F3  | Kesabaran  | 
F4  | Pengorbanan  | 
F5  | Mempertahan kebenaran  | 
F6  | Islam bersaudara  | 
F7  | Tidak bermusuh  | 
F8  | Jangan berdendam  | 
F9  | Tabah  | 
F10  | Penyebaran Islam diteruskan  | 
F11  | Tidak berputus asa  | 
F12  | Memohon pertolongan Allah  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 5: KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjanjian Madinah dalam membentuk masyarakat Malaysia yang aman dan bersatu padu?
 
F1  | Permuafakatan  | 
F2  | Toleransi antara kaum  | 
F3  | Mengutamakan keamanan  | 
F4  | Kebijaksanaan dalam kepimpinan  | 
F5  | Menghindari sifat dendam  | 
F6  | Kebebasan beragama  | 
F7  | Hak orang Islam  | 
F8  | Hak orang bukan Islam  | 
F9  | Islam bersaudara  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, mengapakah perang perlu dilakukan ke atas musuh walaupun ia boleh membawa kepada kematian dan kemusnahan?
 
F1  | Mempertahankan diri  | 
F2  | Menjaga keamanan negara  | 
F3  | Mempertahan agama  | 
F4  | Menentang kezaliman  | 
F5  | Menegakkan akidah  | 
F6  | Menjaga maruah  | 
F7  | Pencabulan perjanjian  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 6:  PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
- Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh khalifah Islam mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang?
 
F1  | Khalifah berwibawa  | 
F2  | Perancangan rapi  | 
F3  | Sedia melaksanakan pembaharuan  | 
F4  | Berwawasan  | 
F5  | Bermusyawarah  | 
F6  | Mengikut hokum Islam  | 
F7  | Kemajuan ilmu  | 
F8  | Kemajuan ekonomi  | 
F9  | Kemajuan sosial  | 
F10  | Kekuatan tentera  | 
F11  | Perkembangan pendidikan  | 
F12  | Cara hidup Islam  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam memperkukuh kedaulatan negara Malaysia?
 
F1  | Akidah kukuh  | 
F2  | Cinta akan negara  | 
F3  | Berilmu  | 
F4  | Tolak ansur  | 
F5  | Berdisiplin / bermoral  | 
F6  | Semangat patriotism  | 
F7  | Menghormati tokoh-tokoh dan pejuang  | 
F8  | Semangat jihad  | 
F9  | Memperkukuh ketenteraan negara  | 
F10  | Bersemangat tinggi  | 
F11  | Berkorban untuk negara  | 
F12  | Senjata berteknologi  | 
F13  | Perpaduan kaum  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan pada zaman kegemilangan Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan lagi bidang pendidikan kita pada hari ini?
 
F1  | Mencari ilmu hukumnya wajib  | 
F2  | Mencintai ilmu pengetahuan  | 
F3  | Membina university  | 
F4  | Pelbagai jurusan  | 
F5  | Berdisiplin  | 
F6  | Menterjemah  | 
F7  | Membawa masuk karya asing  | 
F8  | Aktiviti penyelidikan  | 
F9  | Mengukuhkan ekonomi  | 
F10  | Pendidian untuk semua  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 7:  ISLAM DI ASIA TENGGARA
- Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di Asia Tenggara.
 
F1  | Wajib kepada semua umat Islam  | 
F2  | Islam merata dunia  | 
F3  | Islam istimewa  | 
F4  | Sebar secara aman  | 
F5  | Tiada paksaan  | 
F6  | Musuh Islam ditentang  | 
F7  | Raja menerima baik Islam  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa kepada kemajuan masyarakat Asia Tenggara?
 
F1  | Kewajipan kepada agama Islam  | 
F2  | Pendidikan wajib  | 
F3  | Karya Islam dicontohi  | 
F4  | Cara hidup Islam – aurat  | 
F5  | Islam bersaudara  | 
F6  | Saling membantu  | 
F7  | Zakat  | 
F8  | Sedekah  | 
F9  | Jimat cermat  | 
F10  | Menyayangi   | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 8:  PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
- Berdasarkan pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah pemikiran dan cara hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk Islam?
 
F1  | Khalifah Islam  | 
F2  | Nasihat ulama  | 
F3  | Undang-undang syariah  | 
F4  | Pendidikan agama  | 
F5  | Tulisan jawi  | 
F6  | Seni khat  | 
F7  | Menolak mungkar  | 
F8  | Mencari pahala  | 
F9  | Halal haram  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajkan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?
 
F1  | Menuntut ilmu wajibf  | 
F2  | Pendidikan Al-Quran/Muqaddam  | 
F3  | Istana pusat pengajian islam  | 
F4  | Kitab seperti tasawuf  | 
F5  | Cerita hikayat seperti Amir Hamzah  | 
F6  | Ilmu fardhu ain  | 
F7  | Pendidikan madrasah  | 
F8  | Pengenalan tulisan jawi  | 
F9  | Mencintai ilmu  | 
F10  | Kedatangan ulama  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah pengaruh kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abbasiyah dan Utmaniyah dalam sistem pemerintahan dan perundangan kerajaaj Kesultanan Melayu?
 
F1  | Konsep sultan  | 
F2  | Dibantu ulama  | 
F3  | Khalifatul Mukminin  | 
F4  | Undang-undang syariah  | 
F5  | Hukum jenayah  | 
F6  | Hukum faraid  | 
F7  | Pelantikan raja baiah  | 
F8  | Mazhab Syafie  | 
F9  | Undang-undang keluarga islam  | 
F10  | Amanah dalam pekerjaan  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 9:  PERKEMBANGAN DI EROPAH
- Pada pendapat anda,bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada kehidupan mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
 
F1  | Politik kekal stabil  | 
F2  | Kebajikan rakyat  | 
F3  | Keamanan dijaga  | 
F4  | Agama dijaga  | 
F5  | Elak perpecahan  | 
F6  | Ekonomi stabil  | 
F7  | Utama pendidikan  | 
F8  | Elak campur tangan luar  | 
F9  | Majukan  perdagangan  | 
F10  | Kemajuan teknologi  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pengetahuan sejarah anda,mengapakah sistem feudalism di Eropah dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri feudalism yang terdapat dalam pemerintahan Kesultanan Melayu?
 
F1  | Golongan pemerintah (raja)  | 
F2  | Golongan yang diperintah (rakyat)  | 
F3  | Golongan hamba  | 
F4  | Raja mutlak  | 
F5  | Pentadbiran dibantu pembesar  | 
F6  | Raja mengurniakan tanah kepada pembesar  | 
F7  | Pembesar dinaungi raja  | 
F8  | Pembesar memberi khidmat kepada raja  | 
F9  | Cukai kepada raja  | 
F10  | Hamba memberi khidmat kepada pembesar  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Reformation yang berlaku di Eropah.
 
F1  | Agama  diseleweng  | 
F2  | Berpegang kepada ajaran agama  | 
F3  | Elak rasuah  | 
F4  | Sikap bertoleransi  | 
F5  | Tidak fanatic  | 
F6  | Berlaku adil  | 
F7  | Jangan menindas  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Renaissance yang berlaku di Eropah.
 
F1  | Semangat inkuiri  | 
F2  | Mendalami ilmu  | 
F3  | Sedia berubah  | 
F4  | Perubahan gaya hidup masyarakat  | 
F5  | Perkembangan intelektual  | 
F6  | Yakin diri  | 
F7  | Perdagangan maju  | 
F8  | Ilmu baru diteroka  | 
F9  | Mencari kebenaran  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan penerokaan masyarakat Eropah.
 
F1  | Sikat gigih berusahap berani  | 
F2  | Semangat meneroka  | 
F3  | Keyakinan diri  | 
F4  | Semangat ingin tahu  | 
F5  | Meluaskan pengetahuan  | 
F6  | Suka meneroka ilmu  | 
F7  | Semangat gigih berusaha  | 
F8  | Sanggup menghadapi risiko  | 
F9  | Kecekalan  | 
F10  | Tidak mudah putus asa  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 10 : DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
1.    Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah kesan peningkatan jumlah penduduk imigran Cina dan India di Tanah Melayu.
F1  | Masyarakat  majmuk  | 
F2  | Penempatan berbeza  | 
F3  | Jenis pekerjaan  | 
F4  | Bahasa berbeza  | 
F5  | Interaksi kaum  | 
F6  | Perpaduan kaum  | 
F7  | Pendidikan   | 
F8  | Taraf hidup beza  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
2.    Berdasarkan pengetahuan anda,apakah kesan pengenalan ekonomi moden ketika pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
F1  | Miskin  | 
F2  | Jual tanah  | 
F3  | Bertani  | 
F4  | Tiada kemudahan  | 
F5  | Pengangkutan  | 
F6  | Terpinggir  | 
F7  | Tradisional  | 
F8  | Taraf hidup beza  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
MODUL KBKK SPM SEJARAH 2010
TINGKATAN 5
BAB 1: KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
- Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kedaulatan dan kemerdekaan tanah air kita daripada diganggu gugat oleh kuasa asing.
 
F1  | Mengukuhkan semangat cinta negara  | 
F2  | Mengeratkan perpaduan bangsa  | 
F3  | Menjaga nama baik negara  | 
F4  | Tidak bekerjasama dengan kuasa asing  | 
F5  | Memelihara jati diri  | 
F6  | Menguasai ilmu pengetahuan  | 
F7  | Menguasai segala bidang kemahiran  | 
F8  | Mengukuhkan pasukan tentera  | 
F9  | Meningkatkan sains dan teknologi  | 
F12  | |
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan pengenalan sistem birokrasi Barat ke atas kemajuan negara kita?
 
F1  | Perkhidmatan awam kemas  | 
F2  | Penglibatan rakyat dalam pentadbiran  | 
F3  | Raja mengikut perlembagaan  | 
F4  | Pengenalan sistem persekutuan  | 
F5  | Kemudahan awam  | 
F6  | Pengangkutan  | 
F7  | Perhubungan  | 
F8  | Pendidikan moden  | 
F9  | Kemajuan sains dan teknologi  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, bagaimanakah semangat nasionalisme boleh terus dipupuk dalam kalangan generasi muda kita hari ini?
 
F1  | Menerapkan semangat patriotik di sekolah  | 
F2  | Menjaga nama baik negara di mana sahaja  | 
F3  | Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan  | 
F4  | Bersatu padu semua kaum  | 
F5  | Mempunyai semangat kepimpinan  | 
F6  | Mempertahan kedaulatan negara  | 
F7  | Sikap berdisiplin  | 
F8  | Gigih berusaha  | 
F9  | Bekerjasama / tolong-menolong  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pejuang tanah air seperti Dol Said, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain, apakah nilai yang boleh diteladani oleh anda sebagai warganegara Malaysia yang patriotik?
 
F1  | Cinta akan negara  | 
F2  | Tidak putus asa  | 
F3  | Berani berjuang  | 
F4  | Sanggup berkorban  | 
F5  | Semangat kental  | 
F6  | Benci penjajahan  | 
F7  | Mempertahan tanah air  | 
F8  | Tidak mengalah  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah media massa amat penting dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang?
 
F1  | Membetulkan pandangan salah  | 
F2  | Member kesedaran  | 
F3  | Mengkritik pemimpin yang salah  | 
F4  | Menyebarkan ilmu  | 
F5  | Memperjuangkan rakyat  | 
F6  | Memberi teladan  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan peristiwa pahit zaman penjajahan yang boleh menimbulkan perasaan berani mempertahan negara kepada generasi hari ini?
 
F1  | Kezaliman kuasa Jepun  | 
F2  | Pembunuhan oleh Bintang Tiga  | 
F3  | Parti Komunis Malaya  | 
F4  | Kebuluran makanan pada zaman komunis  | 
F5  | Pembunuhan rakyat yang tidak berdosa oleh komunis  | 
F6  | Kezaliman penjajah seperti Birch  | 
F7  | Penipuan dalam perjanjian seperti Perjanjian Pangkor  | 
F8  | Pembunuhan pejuang seperti Tok Janggut  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 3:  KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA
- Pada pandangan anda, mengapakah konsep Realpolitik yang dipegang oleh pemimpin Itali dan Jerman jika diamalkan pada hari ini akan menghancurkan keharmonian dunia?
 
F1  | Pembunuhan  | 
F2  | Kuku besi  | 
F3  | Tipu helah  | 
F4  | Pemalsuan dokumen  | 
F5  | Provokasi  | 
F6  | Penipuan  | 
F7  | Ugutan  | 
F8  | Perang  | 
F9  | Diktator  | 
F10  | Tidak mengikut undang-undang  | 
F11  | Ekonomi mundur  | 
F12  | Kejam   | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pemerhatian anda, bagaimanakah undang-undang sama ada bertulis atau tidak bertulis dapat mewujudkan kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakat hari ini?
 
F1  | Menjamin kedaulatan  | 
F2  | Taat pemerintah  | 
F3  | Hukuman adil  | 
F4  | Mengikut protokol  | 
F5  | Berdisiplin   | 
F6  | Pembahagian kuasa raja dan menteri  | 
F7  | Sopan santun  | 
F8  | Bertoleransi  | 
F9  | Pentadbiran kemas  | 
F10  | Bersatu padu  | 
F11  | Saling hormat-menghormati  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, jelaskan mengapakah Adat Perpatih dikatakan mempunyai amalan demokrasi?
 
F1  | Raja tidak berkuasa mutlak  | 
F2  | Agihan kuasa mengikut peringkat  | 
F3  | Musyawarah  | 
F4  | Muafakat  | 
F5  | Keputusan ramai  | 
F6  | Semangat kerjasama  | 
F7  | Kedaulatan di tangan rakyat  | 
F8  | Perundingan Raja dan Undang  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 4:  PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan ke atas negara kita jika Malayan Union Berjaya dilaksanakan oleh penjajah British?
 
F1  | Raja terhapus  | 
F2  | Negeri Melayu terhapus  | 
F3  | Adat istiadat Melayu hilang  | 
F4  | Agama Islam bukan agama rasmi  | 
F5  | Bahasa Melayu akan terpinggir  | 
F6  | Ekonomi Melayu mundur  | 
F7  | Imigran menguasai ekonomi  | 
F8  | Kerakyatan longgar  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pendapat anda, apakah kebaikan penubuhan negara Persekutuan seperti Persekutuan Tanah Melayu?
 
F1  | Perkongsian kekayaan  | 
F2  | Negara lebih besar  | 
F3  | Penduduk ramai  | 
F4  | Kekuatan ketenteraan  | 
F5  | Pasaran ekonomi  | 
F6  | Negeri kaya membantu negeri miskin  | 
F7  | Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri  | 
F8  | Kerjasama persekutuan dan negeri  | 
F9  | Muafakat  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 5:  PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA YANG MERDEKA
- Pada pendapat anda, apakah kebaikan yang diterima daripada peluang mentadbir yang diberi oleh British dalam Sistem Ahli kepada orang tempatan?
 
F1  | Latihan mentadbir  | 
F2  | Pengalaman memerintah  | 
F3  | Persediaan merdeka  | 
F4  | Toleransi kaum  | 
F5  | Sokongan rakyat  | 
F6  | Perpaduan kaum  | 
F7  | Sokongan British  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, mengapakah sikap tolerans seperti dalam Pakatan Murni penting kepada negara kita yang mempunyai rakyat pelbagai kaum?
 
F1  | Elak perasaan perkauman  | 
F2  | Kerjasama  | 
F3  | Permuafakatan  | 
F4  | Tidak berlaku perbalahan  | 
F5  | Kestabilan ekonomi  | 
F6  | Hormat-menghormati  | 
F7  | Pelabur asing  | 
F8  | Agihan kekayaan  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Kemerdekaan negara kita hasil kebijaksanaan pemimpin berbincang dengan pihak penjajah. Mengapakah pendekatan berunding lebih baik daripada berperang dalam usaha menuntut kemerdekaan?
 
F1  | Mengelak pertumpahan darah  | 
F2  | Kemerdekaan lebih terancang  | 
F3  | Memelihara perpaduan kaum  | 
F4  | Dapat terus kerjasama British selepas merdeka  | 
F5  | Rakyat lebih bersedia  | 
F6  | Tiada kerosakan harta benda  | 
F7  | Ketenteraman awam  | 
F8  | Lebih matang dan dihormati dunia  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 6:  PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
- Penubuhan Malaysia memeperlihatkan kematangan pemimpin kita melihat masa depan. Pada pandangan anda, mengapakah kemasukan Sabah dan Sarawak dalam Malaysia member banyak faedah kepada rakyat negeri tersebut?
 
F1  | Kemajuan ekonomi  | 
F2  | Perniagaan  | 
F3  | Pasaran  | 
F4  | Kestabilan politik   | 
F5  | Bantuan persekutuan  | 
F6  | Peluang mentadbir  | 
F7  | Kemudahan awam  | 
F8  | Pengangkutan  | 
F9  | Perhubungan  | 
F10  | Perdidikan  | 
F11  | Universiti  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada tentangan negara luar iaitu Indonesia dan Filipina dalam usaha menubuhkan Malaysia?
 
F1  | Perpaduan rakyat penting  | 
F2  | Sikap matang  | 
F3  | Mengelak perang  | 
F4  | Mementingkan diplomasi  | 
F5  | Melalui meja perundingan  | 
F6  | Perang menghancurkan negara  | 
F7  | Berhati-hati dengan anasir luar  | 
F8  | Berjuang untuk negara  | 
F9  | Semangat patriotisme  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 7:  SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
- Berdasarkan pemerhatian anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada rakyat pelbagai kaum di Malaysia?
 
F1  | Kecekapan mentadbir  | 
F2  | Menjamin taat setia kepada negara  | 
F3  | Hak asasi rakyat  | 
F4  | Rujukan mentadbir  | 
F5  | Ketenteraman awam  | 
F6  | Agihan kuasa persekutuan dan negeri  | 
F7  | Keadilan rakyat  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pandangan anda, mengapakah sistem Raja Berperlembagaan masih relevan dan penting kepada negara Malaysia?
 
F1  | Melindungi rakyat pelbagai kaum  | 
F2  | Ketika darurat  | 
F3  | Melindungi Islam  | 
F4  | Kebebasan beragama  | 
F5  | Melindungi hak orang Melayu  | 
F6  | Melindungi kerakyatan kaum  | 
F7  | Perpaduan kaum  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pendapat anda, mengapakah lambang negara seperti bendera dan lagu kebangsaan perlu dihormati dan dipelihara?
 
F1  | Lambang  kedaulatan  | 
F2  | Semangat patriotisme  | 
F3  | Cinta akan negara  | 
F4  | Perpaduan kaum  | 
F5  | Taat kepada negara  | 
F6  | Pembakar semangat  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 8:  PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
- Pada pandangan anda, mengapakah bidang pertanian masih penting walaupun Malaysia kini menuju ke arah negara maju?
 
F1  | Bantu ekonomi bumiputera  | 
F2  | Pertanian dagang  | 
F3  | Usahawan tani  | 
F4  | Bekalan makanan  | 
F5  | Mengurang import  | 
F6  | Keselamatan ketika darurat  | 
F7  | Petani miskin dibantu  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah pendidikan perlu terus diutamakan dalam kehidupan kita hari ini?
 
F1  | Memajukan diri  | 
F2  | Pembangunan negara  | 
F3  | Sahsiah anak muda  | 
F4  | Tuntutan agama  | 
F5  | Peluang pekerjaan  | 
F6  | Pemimpin berwibawa  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pendapat anda, mengapakah Malaysia perlu menjadi negara maju selaras dengan cita-cita Wawasan 2020?
 
F1  | Ekonomi maju  | 
F2  | Pendapatan tinggi  | 
F3  | Kestabilan politik  | 
F4  | Maruah bangsa  | 
F5  | Kemajuan ilmu  | 
F6  | Masyarakat penyayang  | 
F7  | Agihan ekonomi  | 
F8  | Perpaduan  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
BAB 9:  MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
- Apakah iktibar yang boleh dipelajari daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua?
 
F1  | Kehilangan nyawa  | 
F2  | Rosak harta benda  | 
F3  | Tanaman rosak  | 
F4  | Kanak-kanak / wanita  | 
F5  | Perpecahan negara  | 
F6  | Pendidikan terjejas  | 
F7  | Masyarakat hancur  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pengetahuan sejarah anda,apakah kelebihan dasar luar Malaysia yang berbaik-baik dengan semua negara?
 
F1  | Tiada musuh  | 
F2  | Ekonomi stabil  | 
F3  | Tiada ancaman kuasa besar  | 
F4  | Negara aman   | 
F5  | Rakyat bersatu  | 
Mana-mana jawapan munasabah  | 
- Pada pendapat anda,bagaimanakah kia boleh mengelak perang daripada berlaku?
 
F1  | Patuh undang-undang  | 
F2  | Hormat negara lain  | 
F3  | Jadi ahli PBB  | 
F4  | Berdiplomasi  | 
F5  | Muafakat  | 
Mana-mana jawapan munasabah  |