MODUL KBKK SPM SEJARAH 2011
TINGKATAN 4
BAB 1: KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1. Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan tamadun agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.
F1 | Mematuhi ajaran agama |
F2 | Mengukuhkan semangat cinta negara |
F3 | Mengamalkan budaya bangsa |
F4 | Mengeratkan perpaduan bangsa |
F5 | Memelihara jati diri |
F6 | Menguasai ilmu pengetahuan |
F7 | Menguasai segala bidang kemahiran |
F8 | Menghindari budaya negatif |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal dalam membina negara kota dan bandar.
F1 | Mempunyai organisasi yang tersusun |
F2 | Pemerintahan yang stabil |
F3 | Ekonomi maju |
F4 | Pengkhususan pekerjaan |
F5 | Mempunyai ilmu |
F6 | Kemajuan tulisan |
F7 | Ada undang-undang |
F8 | Pendidikan berkembang |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia seperti Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara kita setaraf dengan negara maju hari ini?
F1 | Pemerintahan stabil – demokrasi |
F2 | Perundangan adil – Hukum Kanun 12 |
F3 | Ekonomi maju |
F4 | Pertanian |
F5 | Perdagangan |
F6 | Perusahaan |
F7 | Pendidikan |
F8 | Sains teknologi |
F9 | Seni bina maju |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan negara tersebut menjalankan pilihanrayanya?
F1 | Rakyat memilih wakil |
F2 | Kerajaan ditadbir oleh wakil yang dipilih melalui pilihanraya |
F3 | Kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat |
F4 | Rakyat membuat keputusan politik |
F5 | Memilih pemimpin adil |
F6 | Pemimpin yang diterima majoroti |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin negara yang mengamalkan sistem demokrasi?
F1 | Jujur |
F2 | Adil |
F3 | Telus |
F4 | Ada ilmu mentadbir |
F5 | Tidak rasuah |
F6 | Bijak mentadbir |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agrarian dan maritime saling bergantung antara satu sama lain?
F1 | Tenaga kerja |
F2 | Bekalan beras |
F3 | Barangan mewah |
F4 | Tembikar / gelas dan manik dari China/ tekstil dari India |
F5 | Bahan mentah / hasil hutan |
F6 | Kenderaan / gajah |
F7 | Kayu untuk membuat kapal |
F8 | Tukang kayu dan tukang batu |
F9 | Untuk menjaga kebajikan rakyat jelata |
F10 | Keperluan perdagangan / jual beli / sistem barter |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?
F1 | Ekonomi saling bergantung |
F2 | Taat pemerintah |
F3 | Struktur masyarakat teratur taat kepada agama Hindu / Buddha |
F4 | Mencintai seni seperti candi |
F5 | Melalui karya sastera |
F6 | Berbahasa Sanskrit |
F7 | Tolong-menolong |
F8 | Berfikiran terbuka |
F9 | Bersatu padu |
F10 | Hormat-menghormati |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara yang menjadi kebanggan kepada masyarakat hari ini?
F1 | Kerajaan stabil |
F2 | Ekonomi maju |
F3 | Pertanian – padi |
F4 | Perdagangan |
F5 | Pengairan |
F6 | Taat kepada agama |
F7 | Pemerintahan |
F8 | Kesenian |
F9 | Kesusasteraan |
F10 | Bahasa Sanskrit |
F11 | Semangat cekal |
F12 | Berdikari |
F13 | Rajin berusaha |
F14 | Tidak mudah putus asa |
F15 | Mahir dalam ilmu pelayaran |
F16 | Berani belayar |
F17 | Semangat meneroka |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
- Pada pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang hidup dalam kesesatan?
F1 | Perpaduan kaum luntur |
F2 | Hilang nilai kemanusiaan |
F3 | Tiada keadilan social |
F4 | Keselamatan terancam |
F5 | Institusi keluarga runtuh |
F6 | Penindasan ekonomi |
F7 | Peperangan |
F8 | Pegangan agama semakin longgar |
F9 | Wanita tertindas |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Bagaimanakah kita boleh mengelakkan dri daripada berlakunya peperangan dan perbalahan sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?
F1 | Berakhlak mulia |
F2 | Bertolak ansur |
F3 | Kepimpinan melalui teladan |
F4 | Menghormati hak asasi |
F5 | Mengelakkan isu – isu sensitif |
F6 | Bekerjasama |
F7 | Amalan bersaudara |
F8 | Bersikap jujur |
F9 | Hormat agama lain |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada sifat dan keperibadian mulia Nabi Muhammad s.a.w?
F1 | Empat sifat terpuji |
F2 | Al Amin |
F3 | Kepimpinan |
F4 | Ketua keluarga |
F5 | Keagamaan |
F6 | Pengampun |
F7 | Ketabahan |
F8 | Kebijaksanaan |
F9 | Kesabaran |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa penentangan orang Quraisy terhadap Nabi Muhammad s.a.w dan umat Islam?
F1 | Bijak mengatur strategi |
F2 | Mempertahan akidah |
F3 | Kesabaran |
F4 | Pengorbanan |
F5 | Mempertahan kebenaran |
F6 | Islam bersaudara |
F7 | Tidak bermusuh |
F8 | Jangan berdendam |
F9 | Tabah |
F10 | Penyebaran Islam diteruskan |
F11 | Tidak berputus asa |
F12 | Memohon pertolongan Allah |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 5: KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjanjian Madinah dalam membentuk masyarakat Malaysia yang aman dan bersatu padu?
F1 | Permuafakatan |
F2 | Toleransi antara kaum |
F3 | Mengutamakan keamanan |
F4 | Kebijaksanaan dalam kepimpinan |
F5 | Menghindari sifat dendam |
F6 | Kebebasan beragama |
F7 | Hak orang Islam |
F8 | Hak orang bukan Islam |
F9 | Islam bersaudara |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, mengapakah perang perlu dilakukan ke atas musuh walaupun ia boleh membawa kepada kematian dan kemusnahan?
F1 | Mempertahankan diri |
F2 | Menjaga keamanan negara |
F3 | Mempertahan agama |
F4 | Menentang kezaliman |
F5 | Menegakkan akidah |
F6 | Menjaga maruah |
F7 | Pencabulan perjanjian |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 6: PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
- Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh khalifah Islam mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang?
F1 | Khalifah berwibawa |
F2 | Perancangan rapi |
F3 | Sedia melaksanakan pembaharuan |
F4 | Berwawasan |
F5 | Bermusyawarah |
F6 | Mengikut hokum Islam |
F7 | Kemajuan ilmu |
F8 | Kemajuan ekonomi |
F9 | Kemajuan sosial |
F10 | Kekuatan tentera |
F11 | Perkembangan pendidikan |
F12 | Cara hidup Islam |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam memperkukuh kedaulatan negara Malaysia?
F1 | Akidah kukuh |
F2 | Cinta akan negara |
F3 | Berilmu |
F4 | Tolak ansur |
F5 | Berdisiplin / bermoral |
F6 | Semangat patriotism |
F7 | Menghormati tokoh-tokoh dan pejuang |
F8 | Semangat jihad |
F9 | Memperkukuh ketenteraan negara |
F10 | Bersemangat tinggi |
F11 | Berkorban untuk negara |
F12 | Senjata berteknologi |
F13 | Perpaduan kaum |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan pada zaman kegemilangan Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan lagi bidang pendidikan kita pada hari ini?
F1 | Mencari ilmu hukumnya wajib |
F2 | Mencintai ilmu pengetahuan |
F3 | Membina university |
F4 | Pelbagai jurusan |
F5 | Berdisiplin |
F6 | Menterjemah |
F7 | Membawa masuk karya asing |
F8 | Aktiviti penyelidikan |
F9 | Mengukuhkan ekonomi |
F10 | Pendidian untuk semua |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 7: ISLAM DI ASIA TENGGARA
- Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di Asia Tenggara.
F1 | Wajib kepada semua umat Islam |
F2 | Islam merata dunia |
F3 | Islam istimewa |
F4 | Sebar secara aman |
F5 | Tiada paksaan |
F6 | Musuh Islam ditentang |
F7 | Raja menerima baik Islam |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa kepada kemajuan masyarakat Asia Tenggara?
F1 | Kewajipan kepada agama Islam |
F2 | Pendidikan wajib |
F3 | Karya Islam dicontohi |
F4 | Cara hidup Islam – aurat |
F5 | Islam bersaudara |
F6 | Saling membantu |
F7 | Zakat |
F8 | Sedekah |
F9 | Jimat cermat |
F10 | Menyayangi |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 8: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
- Berdasarkan pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah pemikiran dan cara hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk Islam?
F1 | Khalifah Islam |
F2 | Nasihat ulama |
F3 | Undang-undang syariah |
F4 | Pendidikan agama |
F5 | Tulisan jawi |
F6 | Seni khat |
F7 | Menolak mungkar |
F8 | Mencari pahala |
F9 | Halal haram |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajkan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?
F1 | Menuntut ilmu wajibf |
F2 | Pendidikan Al-Quran/Muqaddam |
F3 | Istana pusat pengajian islam |
F4 | Kitab seperti tasawuf |
F5 | Cerita hikayat seperti Amir Hamzah |
F6 | Ilmu fardhu ain |
F7 | Pendidikan madrasah |
F8 | Pengenalan tulisan jawi |
F9 | Mencintai ilmu |
F10 | Kedatangan ulama |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah pengaruh kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abbasiyah dan Utmaniyah dalam sistem pemerintahan dan perundangan kerajaaj Kesultanan Melayu?
F1 | Konsep sultan |
F2 | Dibantu ulama |
F3 | Khalifatul Mukminin |
F4 | Undang-undang syariah |
F5 | Hukum jenayah |
F6 | Hukum faraid |
F7 | Pelantikan raja baiah |
F8 | Mazhab Syafie |
F9 | Undang-undang keluarga islam |
F10 | Amanah dalam pekerjaan |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 9: PERKEMBANGAN DI EROPAH
- Pada pendapat anda,bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada kehidupan mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.
F1 | Politik kekal stabil |
F2 | Kebajikan rakyat |
F3 | Keamanan dijaga |
F4 | Agama dijaga |
F5 | Elak perpecahan |
F6 | Ekonomi stabil |
F7 | Utama pendidikan |
F8 | Elak campur tangan luar |
F9 | Majukan perdagangan |
F10 | Kemajuan teknologi |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pengetahuan sejarah anda,mengapakah sistem feudalism di Eropah dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri feudalism yang terdapat dalam pemerintahan Kesultanan Melayu?
F1 | Golongan pemerintah (raja) |
F2 | Golongan yang diperintah (rakyat) |
F3 | Golongan hamba |
F4 | Raja mutlak |
F5 | Pentadbiran dibantu pembesar |
F6 | Raja mengurniakan tanah kepada pembesar |
F7 | Pembesar dinaungi raja |
F8 | Pembesar memberi khidmat kepada raja |
F9 | Cukai kepada raja |
F10 | Hamba memberi khidmat kepada pembesar |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Reformation yang berlaku di Eropah.
F1 | Agama diseleweng |
F2 | Berpegang kepada ajaran agama |
F3 | Elak rasuah |
F4 | Sikap bertoleransi |
F5 | Tidak fanatic |
F6 | Berlaku adil |
F7 | Jangan menindas |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Renaissance yang berlaku di Eropah.
F1 | Semangat inkuiri |
F2 | Mendalami ilmu |
F3 | Sedia berubah |
F4 | Perubahan gaya hidup masyarakat |
F5 | Perkembangan intelektual |
F6 | Yakin diri |
F7 | Perdagangan maju |
F8 | Ilmu baru diteroka |
F9 | Mencari kebenaran |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan penerokaan masyarakat Eropah.
F1 | Sikat gigih berusahap berani |
F2 | Semangat meneroka |
F3 | Keyakinan diri |
F4 | Semangat ingin tahu |
F5 | Meluaskan pengetahuan |
F6 | Suka meneroka ilmu |
F7 | Semangat gigih berusaha |
F8 | Sanggup menghadapi risiko |
F9 | Kecekalan |
F10 | Tidak mudah putus asa |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 10 : DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah kesan peningkatan jumlah penduduk imigran Cina dan India di Tanah Melayu.
F1 | Masyarakat majmuk |
F2 | Penempatan berbeza |
F3 | Jenis pekerjaan |
F4 | Bahasa berbeza |
F5 | Interaksi kaum |
F6 | Perpaduan kaum |
F7 | Pendidikan |
F8 | Taraf hidup beza |
Mana-mana jawapan munasabah |
2. Berdasarkan pengetahuan anda,apakah kesan pengenalan ekonomi moden ketika pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?
F1 | Miskin |
F2 | Jual tanah |
F3 | Bertani |
F4 | Tiada kemudahan |
F5 | Pengangkutan |
F6 | Terpinggir |
F7 | Tradisional |
F8 | Taraf hidup beza |
Mana-mana jawapan munasabah |
MODUL KBKK SPM SEJARAH 2010
TINGKATAN 5
BAB 1: KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
- Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kedaulatan dan kemerdekaan tanah air kita daripada diganggu gugat oleh kuasa asing.
F1 | Mengukuhkan semangat cinta negara |
F2 | Mengeratkan perpaduan bangsa |
F3 | Menjaga nama baik negara |
F4 | Tidak bekerjasama dengan kuasa asing |
F5 | Memelihara jati diri |
F6 | Menguasai ilmu pengetahuan |
F7 | Menguasai segala bidang kemahiran |
F8 | Mengukuhkan pasukan tentera |
F9 | Meningkatkan sains dan teknologi |
F12 | |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan pengenalan sistem birokrasi Barat ke atas kemajuan negara kita?
F1 | Perkhidmatan awam kemas |
F2 | Penglibatan rakyat dalam pentadbiran |
F3 | Raja mengikut perlembagaan |
F4 | Pengenalan sistem persekutuan |
F5 | Kemudahan awam |
F6 | Pengangkutan |
F7 | Perhubungan |
F8 | Pendidikan moden |
F9 | Kemajuan sains dan teknologi |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, bagaimanakah semangat nasionalisme boleh terus dipupuk dalam kalangan generasi muda kita hari ini?
F1 | Menerapkan semangat patriotik di sekolah |
F2 | Menjaga nama baik negara di mana sahaja |
F3 | Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan |
F4 | Bersatu padu semua kaum |
F5 | Mempunyai semangat kepimpinan |
F6 | Mempertahan kedaulatan negara |
F7 | Sikap berdisiplin |
F8 | Gigih berusaha |
F9 | Bekerjasama / tolong-menolong |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pejuang tanah air seperti Dol Said, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain, apakah nilai yang boleh diteladani oleh anda sebagai warganegara Malaysia yang patriotik?
F1 | Cinta akan negara |
F2 | Tidak putus asa |
F3 | Berani berjuang |
F4 | Sanggup berkorban |
F5 | Semangat kental |
F6 | Benci penjajahan |
F7 | Mempertahan tanah air |
F8 | Tidak mengalah |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah media massa amat penting dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang?
F1 | Membetulkan pandangan salah |
F2 | Member kesedaran |
F3 | Mengkritik pemimpin yang salah |
F4 | Menyebarkan ilmu |
F5 | Memperjuangkan rakyat |
F6 | Memberi teladan |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan peristiwa pahit zaman penjajahan yang boleh menimbulkan perasaan berani mempertahan negara kepada generasi hari ini?
F1 | Kezaliman kuasa Jepun |
F2 | Pembunuhan oleh Bintang Tiga |
F3 | Parti Komunis Malaya |
F4 | Kebuluran makanan pada zaman komunis |
F5 | Pembunuhan rakyat yang tidak berdosa oleh komunis |
F6 | Kezaliman penjajah seperti Birch |
F7 | Penipuan dalam perjanjian seperti Perjanjian Pangkor |
F8 | Pembunuhan pejuang seperti Tok Janggut |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA
- Pada pandangan anda, mengapakah konsep Realpolitik yang dipegang oleh pemimpin Itali dan Jerman jika diamalkan pada hari ini akan menghancurkan keharmonian dunia?
F1 | Pembunuhan |
F2 | Kuku besi |
F3 | Tipu helah |
F4 | Pemalsuan dokumen |
F5 | Provokasi |
F6 | Penipuan |
F7 | Ugutan |
F8 | Perang |
F9 | Diktator |
F10 | Tidak mengikut undang-undang |
F11 | Ekonomi mundur |
F12 | Kejam |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pemerhatian anda, bagaimanakah undang-undang sama ada bertulis atau tidak bertulis dapat mewujudkan kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakat hari ini?
F1 | Menjamin kedaulatan |
F2 | Taat pemerintah |
F3 | Hukuman adil |
F4 | Mengikut protokol |
F5 | Berdisiplin |
F6 | Pembahagian kuasa raja dan menteri |
F7 | Sopan santun |
F8 | Bertoleransi |
F9 | Pentadbiran kemas |
F10 | Bersatu padu |
F11 | Saling hormat-menghormati |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, jelaskan mengapakah Adat Perpatih dikatakan mempunyai amalan demokrasi?
F1 | Raja tidak berkuasa mutlak |
F2 | Agihan kuasa mengikut peringkat |
F3 | Musyawarah |
F4 | Muafakat |
F5 | Keputusan ramai |
F6 | Semangat kerjasama |
F7 | Kedaulatan di tangan rakyat |
F8 | Perundingan Raja dan Undang |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 4: PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
- Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan ke atas negara kita jika Malayan Union Berjaya dilaksanakan oleh penjajah British?
F1 | Raja terhapus |
F2 | Negeri Melayu terhapus |
F3 | Adat istiadat Melayu hilang |
F4 | Agama Islam bukan agama rasmi |
F5 | Bahasa Melayu akan terpinggir |
F6 | Ekonomi Melayu mundur |
F7 | Imigran menguasai ekonomi |
F8 | Kerakyatan longgar |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pendapat anda, apakah kebaikan penubuhan negara Persekutuan seperti Persekutuan Tanah Melayu?
F1 | Perkongsian kekayaan |
F2 | Negara lebih besar |
F3 | Penduduk ramai |
F4 | Kekuatan ketenteraan |
F5 | Pasaran ekonomi |
F6 | Negeri kaya membantu negeri miskin |
F7 | Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri |
F8 | Kerjasama persekutuan dan negeri |
F9 | Muafakat |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 5: PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA YANG MERDEKA
- Pada pendapat anda, apakah kebaikan yang diterima daripada peluang mentadbir yang diberi oleh British dalam Sistem Ahli kepada orang tempatan?
F1 | Latihan mentadbir |
F2 | Pengalaman memerintah |
F3 | Persediaan merdeka |
F4 | Toleransi kaum |
F5 | Sokongan rakyat |
F6 | Perpaduan kaum |
F7 | Sokongan British |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, mengapakah sikap tolerans seperti dalam Pakatan Murni penting kepada negara kita yang mempunyai rakyat pelbagai kaum?
F1 | Elak perasaan perkauman |
F2 | Kerjasama |
F3 | Permuafakatan |
F4 | Tidak berlaku perbalahan |
F5 | Kestabilan ekonomi |
F6 | Hormat-menghormati |
F7 | Pelabur asing |
F8 | Agihan kekayaan |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Kemerdekaan negara kita hasil kebijaksanaan pemimpin berbincang dengan pihak penjajah. Mengapakah pendekatan berunding lebih baik daripada berperang dalam usaha menuntut kemerdekaan?
F1 | Mengelak pertumpahan darah |
F2 | Kemerdekaan lebih terancang |
F3 | Memelihara perpaduan kaum |
F4 | Dapat terus kerjasama British selepas merdeka |
F5 | Rakyat lebih bersedia |
F6 | Tiada kerosakan harta benda |
F7 | Ketenteraman awam |
F8 | Lebih matang dan dihormati dunia |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 6: PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
- Penubuhan Malaysia memeperlihatkan kematangan pemimpin kita melihat masa depan. Pada pandangan anda, mengapakah kemasukan Sabah dan Sarawak dalam Malaysia member banyak faedah kepada rakyat negeri tersebut?
F1 | Kemajuan ekonomi |
F2 | Perniagaan |
F3 | Pasaran |
F4 | Kestabilan politik |
F5 | Bantuan persekutuan |
F6 | Peluang mentadbir |
F7 | Kemudahan awam |
F8 | Pengangkutan |
F9 | Perhubungan |
F10 | Perdidikan |
F11 | Universiti |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Apakah iktibar yang boleh diambil daripada tentangan negara luar iaitu Indonesia dan Filipina dalam usaha menubuhkan Malaysia?
F1 | Perpaduan rakyat penting |
F2 | Sikap matang |
F3 | Mengelak perang |
F4 | Mementingkan diplomasi |
F5 | Melalui meja perundingan |
F6 | Perang menghancurkan negara |
F7 | Berhati-hati dengan anasir luar |
F8 | Berjuang untuk negara |
F9 | Semangat patriotisme |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 7: SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
- Berdasarkan pemerhatian anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada rakyat pelbagai kaum di Malaysia?
F1 | Kecekapan mentadbir |
F2 | Menjamin taat setia kepada negara |
F3 | Hak asasi rakyat |
F4 | Rujukan mentadbir |
F5 | Ketenteraman awam |
F6 | Agihan kuasa persekutuan dan negeri |
F7 | Keadilan rakyat |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pandangan anda, mengapakah sistem Raja Berperlembagaan masih relevan dan penting kepada negara Malaysia?
F1 | Melindungi rakyat pelbagai kaum |
F2 | Ketika darurat |
F3 | Melindungi Islam |
F4 | Kebebasan beragama |
F5 | Melindungi hak orang Melayu |
F6 | Melindungi kerakyatan kaum |
F7 | Perpaduan kaum |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pendapat anda, mengapakah lambang negara seperti bendera dan lagu kebangsaan perlu dihormati dan dipelihara?
F1 | Lambang kedaulatan |
F2 | Semangat patriotisme |
F3 | Cinta akan negara |
F4 | Perpaduan kaum |
F5 | Taat kepada negara |
F6 | Pembakar semangat |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 8: PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
- Pada pandangan anda, mengapakah bidang pertanian masih penting walaupun Malaysia kini menuju ke arah negara maju?
F1 | Bantu ekonomi bumiputera |
F2 | Pertanian dagang |
F3 | Usahawan tani |
F4 | Bekalan makanan |
F5 | Mengurang import |
F6 | Keselamatan ketika darurat |
F7 | Petani miskin dibantu |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah pendidikan perlu terus diutamakan dalam kehidupan kita hari ini?
F1 | Memajukan diri |
F2 | Pembangunan negara |
F3 | Sahsiah anak muda |
F4 | Tuntutan agama |
F5 | Peluang pekerjaan |
F6 | Pemimpin berwibawa |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pendapat anda, mengapakah Malaysia perlu menjadi negara maju selaras dengan cita-cita Wawasan 2020?
F1 | Ekonomi maju |
F2 | Pendapatan tinggi |
F3 | Kestabilan politik |
F4 | Maruah bangsa |
F5 | Kemajuan ilmu |
F6 | Masyarakat penyayang |
F7 | Agihan ekonomi |
F8 | Perpaduan |
Mana-mana jawapan munasabah |
BAB 9: MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
- Apakah iktibar yang boleh dipelajari daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua?
F1 | Kehilangan nyawa |
F2 | Rosak harta benda |
F3 | Tanaman rosak |
F4 | Kanak-kanak / wanita |
F5 | Perpecahan negara |
F6 | Pendidikan terjejas |
F7 | Masyarakat hancur |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pengetahuan sejarah anda,apakah kelebihan dasar luar Malaysia yang berbaik-baik dengan semua negara?
F1 | Tiada musuh |
F2 | Ekonomi stabil |
F3 | Tiada ancaman kuasa besar |
F4 | Negara aman |
F5 | Rakyat bersatu |
Mana-mana jawapan munasabah |
- Pada pendapat anda,bagaimanakah kia boleh mengelak perang daripada berlaku?
F1 | Patuh undang-undang |
F2 | Hormat negara lain |
F3 | Jadi ahli PBB |
F4 | Berdiplomasi |
F5 | Muafakat |
Mana-mana jawapan munasabah |