Monday, 28 February 2011

Modul KBKK SPM Sejarah 2011

MODUL KBKK SPM SEJARAH 2011

TINGKATAN 4
BAB 1: KEMUNCULAN TAMADUN  AWAL MANUSIA
1.    Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kemajuan tamadun agama, bangsa dan negara Malaysia yang kita kecapi hari ini.


F1
Mematuhi ajaran agama
F2
Mengukuhkan semangat cinta negara
F3
Mengamalkan budaya bangsa
F4
Mengeratkan perpaduan bangsa
F5
Memelihara jati diri
F6
Menguasai ilmu pengetahuan
F7
Menguasai segala bidang kemahiran
F8
Menghindari budaya negatif



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada kejayaan masyarakat tamadun awal dalam membina negara kota dan bandar.


F1
Mempunyai organisasi yang tersusun
F2
Pemerintahan yang stabil
F3
Ekonomi maju
F4
Pengkhususan pekerjaan
F5
Mempunyai ilmu
F6
Kemajuan tulisan
F7
Ada undang-undang
F8
Pendidikan berkembang



Mana-mana jawapan munasabah








BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN
  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pencapaian tamadun ulung dunia seperti Yunani, Rom, India dan China, bagaimanakah kita boleh memajukan negara kita setaraf  dengan negara maju hari ini?


F1
Pemerintahan stabil – demokrasi
F2
Perundangan adil – Hukum Kanun 12
F3
Ekonomi maju
F4
Pertanian
F5
Perdagangan
F6
Perusahaan
F7
Pendidikan
F8
Sains teknologi
F9
Seni bina maju



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pemerhatian anda terhadap negara demokrasi hari ini, apakah tujuan negara tersebut menjalankan pilihanrayanya?

F1
Rakyat memilih wakil
F2
Kerajaan ditadbir oleh wakil yang dipilih melalui pilihanraya
F3
Kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat
F4
Rakyat membuat keputusan politik
F5
Memilih pemimpin adil
F6
Pemimpin yang diterima majoroti



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, apakah ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin negara yang mengamalkan sistem demokrasi?

F1
Jujur
F2
Adil
F3
Telus
F4
Ada ilmu mentadbir
F5
Tidak rasuah
F6
Bijak mentadbir



Mana-mana jawapan munasabah




BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah kerajaan agrarian dan maritime saling bergantung antara satu sama lain?

F1
Tenaga kerja
F2
Bekalan beras
F3
Barangan mewah
F4
Tembikar / gelas dan manik dari China/ tekstil dari India
F5
Bahan mentah / hasil hutan
F6
Kenderaan / gajah
F7
Kayu untuk membuat kapal
F8
Tukang kayu dan tukang batu
F9
Untuk menjaga kebajikan rakyat jelata
F10
Keperluan perdagangan / jual beli / sistem barter



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, bagaimanakah masyarakat Asia Tenggara dapat membentuk kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakatnya?

F1
Ekonomi saling bergantung
F2
Taat pemerintah
F3
Struktur masyarakat teratur taat kepada agama Hindu / Buddha
F4
Mencintai seni seperti candi
F5
Melalui karya sastera
F6
Berbahasa Sanskrit
F7
Tolong-menolong
F8
Berfikiran terbuka
F9
Bersatu padu
F10
Hormat-menghormati



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan pencapaian masyarakat awal Asia Tenggara yang menjadi kebanggan kepada masyarakat hari ini?

F1
Kerajaan stabil
F2
Ekonomi maju
F3
Pertanian – padi
F4
Perdagangan
F5
Pengairan
F6
Taat kepada agama
F7
Pemerintahan
F8
Kesenian
F9
Kesusasteraan
F10
Bahasa Sanskrit
F11
Semangat cekal
F12
Berdikari
F13
Rajin berusaha
F14
Tidak mudah putus asa
F15
Mahir dalam ilmu pelayaran
F16
Berani belayar
F17
Semangat meneroka



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
  1. Pada pandangan anda, apakah kesan amalan jahiliyah ke atas masyarakat Arab yang hidup dalam kesesatan?

F1
Perpaduan kaum luntur
F2
Hilang nilai kemanusiaan
F3
Tiada keadilan social
F4
Keselamatan terancam
F5
Institusi keluarga runtuh
F6
Penindasan ekonomi
F7
Peperangan
F8
Pegangan agama semakin longgar
F9
Wanita tertindas



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Bagaimanakah kita boleh mengelakkan dri daripada berlakunya peperangan dan perbalahan sebagaimana yang sering berlaku ke atas masyarakat Arab Jahiliyah?

F1
Berakhlak mulia
F2
Bertolak ansur
F3
Kepimpinan melalui teladan
F4
Menghormati hak asasi
F5
Mengelakkan isu – isu sensitif
F6
Bekerjasama
F7
Amalan bersaudara
F8
Bersikap jujur
F9
Hormat agama lain



Mana-mana jawapan munasabah






  1. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada sifat dan keperibadian mulia Nabi Muhammad s.a.w?

F1
Empat sifat terpuji
F2
Al Amin
F3
Kepimpinan
F4
Ketua keluarga
F5
Keagamaan
F6
Pengampun
F7
Ketabahan
F8
Kebijaksanaan
F9
Kesabaran



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa penentangan orang Quraisy terhadap Nabi Muhammad s.a.w dan umat Islam?

F1
Bijak mengatur strategi
F2
Mempertahan akidah
F3
Kesabaran
F4
Pengorbanan
F5
Mempertahan kebenaran
F6
Islam bersaudara
F7
Tidak bermusuh
F8
Jangan berdendam
F9
Tabah
F10
Penyebaran Islam diteruskan
F11
Tidak berputus asa
F12
Memohon pertolongan Allah



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 5: KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
  1. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada perjanjian Madinah dalam membentuk masyarakat Malaysia yang aman dan bersatu padu?

F1
Permuafakatan
F2
Toleransi antara kaum
F3
Mengutamakan keamanan
F4
Kebijaksanaan dalam kepimpinan
F5
Menghindari sifat dendam
F6
Kebebasan beragama
F7
Hak orang Islam
F8
Hak orang bukan Islam
F9
Islam bersaudara



Mana-mana jawapan munasabah

  1. Pada pandangan anda, mengapakah perang perlu dilakukan ke atas musuh walaupun ia boleh membawa kepada kematian dan kemusnahan?

F1
Mempertahankan diri
F2
Menjaga keamanan negara
F3
Mempertahan agama
F4
Menentang kezaliman
F5
Menegakkan akidah
F6
Menjaga maruah
F7
Pencabulan perjanjian



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 6:  PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
  1. Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor  yang menyebabkan kerajaan yang dipimpin oleh khalifah Islam mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang?

F1
Khalifah berwibawa
F2
Perancangan rapi
F3
Sedia melaksanakan pembaharuan
F4
Berwawasan
F5
Bermusyawarah
F6
Mengikut hokum Islam
F7
Kemajuan ilmu
F8
Kemajuan ekonomi
F9
Kemajuan sosial
F10
Kekuatan tentera
F11
Perkembangan pendidikan
F12
Cara hidup Islam



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada kerajaan khalifah Islam dalam memperkukuh kedaulatan negara Malaysia?

F1
Akidah kukuh
F2
Cinta akan negara
F3
Berilmu
F4
Tolak ansur
F5
Berdisiplin / bermoral
F6
Semangat patriotism
F7
Menghormati tokoh-tokoh dan pejuang
F8
Semangat jihad
F9
Memperkukuh ketenteraan negara
F10
Bersemangat tinggi
F11
Berkorban untuk negara
F12
Senjata berteknologi
F13
Perpaduan kaum



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai kemajuan ilmu pengetahuan pada zaman kegemilangan Islam, bagaimanakah kita boleh memajukan lagi bidang pendidikan kita pada hari ini?

F1
Mencari ilmu hukumnya wajib
F2
Mencintai ilmu pengetahuan
F3
Membina university
F4
Pelbagai jurusan
F5
Berdisiplin
F6
Menterjemah
F7
Membawa masuk karya asing
F8
Aktiviti penyelidikan
F9
Mengukuhkan ekonomi
F10
Pendidian untuk semua



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 7:  ISLAM DI ASIA TENGGARA
  1. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada usaha menyebarkan agama Islam di Asia Tenggara.

F1
Wajib kepada semua umat Islam
F2
Islam merata dunia
F3
Islam istimewa
F4
Sebar secara aman
F5
Tiada paksaan
F6
Musuh Islam ditentang
F7
Raja menerima baik Islam



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah unsur-unsur Islam boleh membawa kepada kemajuan masyarakat Asia Tenggara?

F1
Kewajipan kepada agama Islam
F2
Pendidikan wajib
F3
Karya Islam dicontohi
F4
Cara hidup Islam – aurat
F5
Islam bersaudara
F6
Saling membantu
F7
Zakat
F8
Sedekah
F9
Jimat cermat
F10
Menyayangi



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 8:  PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
  1. Berdasarkan pengetahuan anda, apakah unsur-unsur Islam yang telah mengubah pemikiran dan cara hidup masyarakat Melayu selepas mereka memeluk Islam?

F1
Khalifah Islam
F2
Nasihat ulama
F3
Undang-undang syariah
F4
Pendidikan agama
F5
Tulisan jawi
F6
Seni khat
F7
Menolak mungkar
F8
Mencari pahala
F9
Halal haram



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, bagaimanakah Islam telah memajkan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?

F1
Menuntut ilmu wajibf
F2
Pendidikan Al-Quran/Muqaddam
F3
Istana pusat pengajian islam
F4
Kitab seperti tasawuf
F5
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
F6
Ilmu fardhu ain
F7
Pendidikan madrasah
F8
Pengenalan tulisan jawi
F9
Mencintai ilmu
F10
Kedatangan ulama



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah pengaruh kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abbasiyah dan Utmaniyah dalam sistem pemerintahan dan perundangan kerajaaj Kesultanan Melayu?

F1
Konsep sultan
F2
Dibantu ulama
F3
Khalifatul Mukminin
F4
Undang-undang syariah
F5
Hukum jenayah
F6
Hukum faraid
F7
Pelantikan raja baiah
F8
Mazhab Syafie
F9
Undang-undang keluarga islam
F10
Amanah dalam pekerjaan



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 9:  PERKEMBANGAN DI EROPAH
  1. Pada pendapat anda,bagaimanakah negara kita boleh menghindari daripada kehidupan mundur seperti yang berlaku dalam Zaman Gelap di Eropah.

F1
Politik kekal stabil
F2
Kebajikan rakyat
F3
Keamanan dijaga
F4
Agama dijaga
F5
Elak perpecahan
F6
Ekonomi stabil
F7
Utama pendidikan
F8
Elak campur tangan luar
F9
Majukan  perdagangan
F10
Kemajuan teknologi



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pengetahuan sejarah anda,mengapakah sistem feudalism di Eropah dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri feudalism yang terdapat dalam pemerintahan Kesultanan Melayu?

F1
Golongan pemerintah (raja)
F2
Golongan yang diperintah (rakyat)
F3
Golongan hamba
F4
Raja mutlak
F5
Pentadbiran dibantu pembesar
F6
Raja mengurniakan tanah kepada pembesar
F7
Pembesar dinaungi raja
F8
Pembesar memberi khidmat kepada raja
F9
Cukai kepada raja
F10
Hamba memberi khidmat kepada pembesar



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Reformation yang berlaku di Eropah.

F1
Agama  diseleweng
F2
Berpegang kepada ajaran agama
F3
Elak rasuah
F4
Sikap bertoleransi
F5
Tidak fanatic
F6
Berlaku adil
F7
Jangan menindas



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Renaissance yang berlaku di Eropah.

F1
Semangat inkuiri
F2
Mendalami ilmu
F3
Sedia berubah
F4
Perubahan gaya hidup masyarakat
F5
Perkembangan intelektual
F6
Yakin diri
F7
Perdagangan maju
F8
Ilmu baru diteroka
F9
Mencari kebenaran



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan penerokaan masyarakat Eropah.

F1
Sikat gigih berusahap berani
F2
Semangat meneroka
F3
Keyakinan diri
F4
Semangat ingin tahu
F5
Meluaskan pengetahuan
F6
Suka meneroka ilmu
F7
Semangat gigih berusaha
F8
Sanggup menghadapi risiko
F9
Kecekalan
F10
Tidak mudah putus asa



Mana-mana jawapan munasabah








BAB 10 : DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA

1.    Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah kesan peningkatan jumlah penduduk imigran Cina dan India di Tanah Melayu.

F1
Masyarakat  majmuk
F2
Penempatan berbeza
F3
Jenis pekerjaan
F4
Bahasa berbeza
F5
Interaksi kaum
F6
Perpaduan kaum
F7
Pendidikan
F8
Taraf hidup beza



Mana-mana jawapan munasabah


2.    Berdasarkan pengetahuan anda,apakah kesan pengenalan ekonomi moden ketika pemerintahan British kepada masyarakat Melayu?

F1
Miskin
F2
Jual tanah
F3
Bertani
F4
Tiada kemudahan
F5
Pengangkutan
F6
Terpinggir
F7
Tradisional
F8
Taraf hidup beza



Mana-mana jawapan munasabah










MODUL KBKK SPM SEJARAH 2010
TINGKATAN 5
BAB 1: KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
  1. Jelaskan peranan anda sebagai generasi muda hari ini dalam mengekalkan kedaulatan dan kemerdekaan tanah air kita daripada diganggu gugat oleh kuasa asing.

F1
Mengukuhkan semangat cinta negara
F2
Mengeratkan perpaduan bangsa
F3
Menjaga nama baik negara
F4
Tidak bekerjasama dengan kuasa asing
F5
Memelihara jati diri
F6
Menguasai ilmu pengetahuan
F7
Menguasai segala bidang kemahiran
F8
Mengukuhkan pasukan tentera
F9
Meningkatkan sains dan teknologi
F12




Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan pengenalan sistem birokrasi Barat ke atas kemajuan negara kita?

F1
Perkhidmatan awam kemas
F2
Penglibatan rakyat dalam pentadbiran
F3
Raja mengikut perlembagaan
F4
Pengenalan sistem persekutuan
F5
Kemudahan awam
F6
Pengangkutan
F7
Perhubungan
F8
Pendidikan moden
F9
Kemajuan sains dan teknologi



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, bagaimanakah semangat nasionalisme boleh terus dipupuk dalam kalangan generasi muda kita hari ini?

F1
Menerapkan semangat patriotik di sekolah
F2
Menjaga nama baik negara di mana sahaja
F3
Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan
F4
Bersatu padu semua kaum
F5
Mempunyai semangat kepimpinan
F6
Mempertahan kedaulatan negara
F7
Sikap berdisiplin
F8
Gigih berusaha
F9
Bekerjasama / tolong-menolong



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda mengenai pejuang tanah air seperti Dol Said, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain, apakah nilai yang boleh diteladani oleh anda sebagai warganegara Malaysia yang patriotik?

F1
Cinta akan negara
F2
Tidak putus asa
F3
Berani berjuang
F4
Sanggup berkorban
F5
Semangat kental
F6
Benci penjajahan
F7
Mempertahan tanah air
F8
Tidak mengalah



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah media massa amat penting dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat dari zaman dahulu hingga sekarang?

F1
Membetulkan pandangan salah
F2
Member kesedaran
F3
Mengkritik pemimpin yang salah
F4
Menyebarkan ilmu
F5
Memperjuangkan rakyat
F6
Memberi teladan



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan peristiwa pahit zaman penjajahan yang boleh menimbulkan perasaan berani mempertahan negara kepada generasi hari ini?

F1
Kezaliman kuasa Jepun
F2
Pembunuhan oleh Bintang Tiga
F3
Parti Komunis Malaya
F4
Kebuluran makanan pada zaman komunis
F5
Pembunuhan rakyat yang tidak berdosa oleh komunis
F6
Kezaliman penjajah seperti Birch
F7
Penipuan dalam perjanjian seperti Perjanjian Pangkor
F8
Pembunuhan pejuang seperti Tok Janggut



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 3:  KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA
  1. Pada pandangan anda, mengapakah konsep Realpolitik yang dipegang oleh pemimpin Itali dan Jerman jika diamalkan pada hari ini akan menghancurkan keharmonian dunia?

F1
Pembunuhan
F2
Kuku besi
F3
Tipu helah
F4
Pemalsuan dokumen
F5
Provokasi
F6
Penipuan
F7
Ugutan
F8
Perang
F9
Diktator
F10
Tidak mengikut undang-undang
F11
Ekonomi mundur
F12
Kejam



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pemerhatian anda, bagaimanakah undang-undang sama ada bertulis atau tidak bertulis dapat mewujudkan kehidupan yang aman dan harmoni dalam kalangan masyarakat hari ini?

F1
Menjamin kedaulatan
F2
Taat pemerintah
F3
Hukuman adil
F4
Mengikut protokol
F5
Berdisiplin
F6
Pembahagian kuasa raja dan menteri
F7
Sopan santun
F8
Bertoleransi
F9
Pentadbiran kemas
F10
Bersatu padu
F11
Saling hormat-menghormati



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, jelaskan mengapakah Adat Perpatih dikatakan mempunyai amalan  demokrasi?

F1
Raja tidak berkuasa mutlak
F2
Agihan kuasa mengikut peringkat
F3
Musyawarah
F4
Muafakat
F5
Keputusan ramai
F6
Semangat kerjasama
F7
Kedaulatan di tangan rakyat
F8
Perundingan Raja dan Undang



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 4:  PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
  1. Berdasarkan  pengetahuan sejarah anda, apakah kesan ke atas negara kita jika Malayan Union Berjaya dilaksanakan oleh penjajah British?

F1
Raja terhapus
F2
Negeri Melayu terhapus
F3
Adat istiadat Melayu hilang
F4
Agama Islam bukan agama rasmi
F5
Bahasa Melayu akan terpinggir
F6
Ekonomi Melayu mundur
F7
Imigran menguasai ekonomi
F8
Kerakyatan longgar



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pendapat anda, apakah kebaikan penubuhan negara Persekutuan seperti Persekutuan Tanah Melayu?

F1
Perkongsian kekayaan
F2
Negara lebih besar
F3
Penduduk ramai
F4
Kekuatan ketenteraan
F5
Pasaran ekonomi
F6
Negeri kaya membantu negeri miskin
F7
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri
F8
Kerjasama persekutuan dan negeri
F9
Muafakat



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 5:  PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA YANG MERDEKA
  1. Pada pendapat anda, apakah kebaikan yang diterima daripada peluang mentadbir yang diberi oleh British dalam Sistem Ahli kepada orang tempatan?

F1
Latihan mentadbir
F2
Pengalaman memerintah
F3
Persediaan merdeka
F4
Toleransi kaum
F5
Sokongan rakyat
F6
Perpaduan kaum
F7
Sokongan British



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, mengapakah sikap tolerans seperti dalam Pakatan Murni penting kepada negara kita yang mempunyai rakyat pelbagai kaum?

F1
Elak perasaan perkauman
F2
Kerjasama
F3
Permuafakatan
F4
Tidak berlaku perbalahan
F5
Kestabilan ekonomi
F6
Hormat-menghormati
F7
Pelabur asing
F8
Agihan kekayaan



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Kemerdekaan negara kita hasil kebijaksanaan pemimpin berbincang dengan pihak penjajah.  Mengapakah pendekatan berunding lebih baik daripada berperang dalam usaha menuntut kemerdekaan?

F1
Mengelak pertumpahan darah
F2
Kemerdekaan lebih terancang
F3
Memelihara perpaduan kaum
F4
Dapat terus kerjasama British selepas merdeka
F5
Rakyat lebih bersedia
F6
Tiada kerosakan harta benda
F7
Ketenteraman awam
F8
Lebih matang dan dihormati dunia



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 6:  PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA
  1. Penubuhan Malaysia memeperlihatkan kematangan pemimpin kita melihat masa depan.  Pada pandangan anda, mengapakah kemasukan Sabah dan Sarawak dalam Malaysia member banyak faedah kepada rakyat negeri tersebut?

F1
Kemajuan ekonomi
F2
Perniagaan
F3
Pasaran
F4
Kestabilan politik
F5
Bantuan persekutuan
F6
Peluang mentadbir
F7
Kemudahan awam
F8
Pengangkutan
F9
Perhubungan
F10
Perdidikan
F11
Universiti



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Apakah iktibar yang boleh diambil daripada tentangan negara luar iaitu Indonesia dan Filipina dalam usaha menubuhkan Malaysia?

F1
Perpaduan rakyat penting
F2
Sikap matang
F3
Mengelak perang
F4
Mementingkan diplomasi
F5
Melalui meja perundingan
F6
Perang menghancurkan negara
F7
Berhati-hati dengan anasir luar
F8
Berjuang untuk negara
F9
Semangat patriotisme



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 7:  SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
  1. Berdasarkan pemerhatian anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada rakyat pelbagai kaum di Malaysia?

F1
Kecekapan mentadbir
F2
Menjamin taat setia kepada negara
F3
Hak asasi rakyat
F4
Rujukan mentadbir
F5
Ketenteraman awam
F6
Agihan kuasa persekutuan dan negeri
F7
Keadilan rakyat



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pandangan anda, mengapakah sistem Raja Berperlembagaan masih relevan dan penting kepada negara Malaysia?

F1
Melindungi rakyat pelbagai kaum
F2
Ketika darurat
F3
Melindungi Islam
F4
Kebebasan beragama
F5
Melindungi hak orang Melayu
F6
Melindungi kerakyatan kaum
F7
Perpaduan kaum



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pendapat anda, mengapakah lambang negara seperti bendera dan lagu kebangsaan perlu dihormati dan dipelihara?

F1
Lambang  kedaulatan
F2
Semangat patriotisme
F3
Cinta akan negara
F4
Perpaduan kaum
F5
Taat kepada negara
F6
Pembakar semangat



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 8:  PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
  1. Pada pandangan anda, mengapakah bidang pertanian masih penting walaupun Malaysia kini menuju ke arah negara maju?

F1
Bantu ekonomi bumiputera
F2
Pertanian dagang
F3
Usahawan tani
F4
Bekalan makanan
F5
Mengurang import
F6
Keselamatan ketika darurat
F7
Petani miskin dibantu



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Berdasarkan pemerhatian anda, mengapakah pendidikan perlu terus diutamakan dalam kehidupan kita hari ini?

F1
Memajukan diri
F2
Pembangunan negara
F3
Sahsiah anak muda
F4
Tuntutan agama
F5
Peluang pekerjaan
F6
Pemimpin berwibawa



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pendapat anda, mengapakah Malaysia perlu menjadi negara maju selaras dengan cita-cita Wawasan 2020?

F1
Ekonomi maju
F2
Pendapatan tinggi
F3
Kestabilan politik
F4
Maruah bangsa
F5
Kemajuan ilmu
F6
Masyarakat penyayang
F7
Agihan ekonomi
F8
Perpaduan



Mana-mana jawapan munasabah


BAB 9:  MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
  1. Apakah iktibar yang boleh dipelajari daripada Perang Dunia Pertama dan Kedua?

F1
Kehilangan nyawa
F2
Rosak harta benda
F3
Tanaman rosak
F4
Kanak-kanak / wanita
F5
Perpecahan negara
F6
Pendidikan terjejas
F7
Masyarakat hancur



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pengetahuan sejarah anda,apakah kelebihan dasar luar Malaysia yang berbaik-baik dengan semua negara?

F1
Tiada musuh
F2
Ekonomi stabil
F3
Tiada ancaman kuasa besar
F4
Negara aman
F5
Rakyat bersatu



Mana-mana jawapan munasabah


  1. Pada pendapat anda,bagaimanakah kia boleh mengelak perang daripada berlaku?

F1
Patuh undang-undang
F2
Hormat negara lain
F3
Jadi ahli PBB
F4
Berdiplomasi
F5
Muafakat



Mana-mana jawapan munasabah