Pendidikan membantu manusia meningkatkan intelek yang seterusnya membawa kepada peningkatan dalam bidang-bidang lain di Yunani, Rom , India dan China .
Senaraikan dua ciri sistem pendidikan di India.
Mementingkan keagamaan / agama Hindu dan Buddha
Hanya didominasi oleh kaum lelaki sahaja
Golongan wanita tiada ruang untuk menerima pendidikan
Perhatian kepada pembelajaran kitab-kitab Veda
Bahasa Sanskit sebagai medium pengajaran
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab
Menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
Supaya mereka dapat hidup dengan sempurna
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahman
Penubuhan universiti agama Buddha, iaitu Nalanda
Melahirkan Brahmin yang berpendidikan
Meningkatkan ilmu sains / karya saintifik / falsafah
Mengatasi bua huruf
Mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
Mana-mana 2 x 1m
Apakah dua keistimewaan sistem pendidikan tamadun China?
Bermatlamat untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
Terdapat tiga peringkat pendidikan
Iaitu pendidikan rendah / menengah / tinggi
Peringkat sekolah rendah – mengenal / menghafal tulisan ideogram
Menghafal sembilan buah buku suci
Tidak perlu memahami makna
Peringkat menengah – tumpuan terhadap karangan / sastera
Peringkat tinggi – menterjemah buku suci
Menjurus kepada kepentingan pentadbiran
Mereka yang lulus peperiksaan berpeluang menjadi pegawai kerajaan / pendidik
Mana-mana 2 x 1m
Perkembangan pendidikan di Yunani telah melahirkan tokoh-tokoh seperti golongan:
Cendikiawan / intelektual
Sejarawan
Tokoh pemikir dalam bidang sains dan teknologi
Ahli falsafah
Mana-mana 2 x 1m
Bagaimanakah sistem pendidikan membawa kegemilangan kepada tamadun Rom?
Mementingkan aplikasi ilmu dan praktikal
Menanam semangat setia akan negara
Banyak pusat pendidikan dan ilmu didirikan
Melahirkan jurutera yang membina sistem pengairan / bangunan / jalan raya
Melahirkan ahli falsafah
Melahirkan sejarawan Rom
Mana-mana 2 x 1m
Sistem pendidikan di negara kita bermatlamat untuk melahirkan masyarakat yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek?
Melahirkan warga negara yang celik huruf / berilmu
Melahirkan warga negara yang bersahsiah tinggi
Melahirkan warga negara yang cinta akan negara
Melahirkan warga negara yang sihat / cerdas/ cergas
Memupuk semangat inkuiti
Menguasai pelbagai bidang ilmu
Mana-mana jawapan munasabahNamakan suku kaum Madinah yang menandatangani Perjanjian Aqabah? Suku Aus Suku Khazraj Mana-mana 2 x 1m | ||
Apakah dua syarat Perjanjian Aqabah Pertama? Suku Aus dan Khazraj hendaklah beriman kepada AllahSWT dan rasul. Berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. Tidak akan melakukan amalan jahiliah seperti mencuri, minum arak, membunuh bayi perempuan dsb Mana-mana 2 x 1m | ||
Nyatakan dua isi Perjanjian Aqabah Kedua. Suku Aus dan Khazraj memeluk Islam Mengukuhkan lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w Menjemput Nabi Muhammad s.a.w dan orang Islam Makkah berhijrah ke Madinah. Menyediakan tempat tinggal untuk orang Islam Makkah Menjanjikan keselamatan orang Islam Bersedia mempertahankan Islam Mana-mana 2 x 1m
Pendidikan dalam tamadun Yunani dan Rom dapat membantu manusia meningkatkan tahap intelektual pada zamannya Apakah tujuan pendidikan dalam masyarakat Athens? melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani Melahirkan manusia yang cemerlang Melahirkan manusia yang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal Melahirkan manusia yang dapat memberi sumbanagn kepada kesejahteraan hidup manusia Berikan dua mata pelajaran yang dititikberatkan di Athens. Pendidikan Sukan Muzik Kesusasteraan Seni berpidato Menghafal Menulis Membaca Nyatakan matlamat pendidikan bagi masyarakat Sparta Melahirkan warganegara tentera yang sempurna, gagah Setia kepada Negara kotanya Apakah tumpuan pendidikan yang diberikan dalam Tamadun Rom? Aplikasi ilmu yang praktikal Semangat setia kepada Rom |
wah , cmplete nye nota n soalan bsrta jwpn skali .. snang ingat
ReplyDelete