Senaraikan dua ciri sistem pendidikan di India.
Mementingkan keagamaan / agama Hindu dan Buddha
Hanya didominasi oleh kaum lelaki sahaja
Golongan wanita tiada ruang untuk menerima pendidikan
Perhatian kepada pembelajaran kitab-kitab Veda
Bahasa Sanskit sebagai medium pengajaran
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab
Menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
Supaya mereka dapat hidup dengan sempurna
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahman
Penubuhan universiti agama Buddha, iaitu Nalanda
Melahirkan Brahmin yang berpendidikan
Meningkatkan ilmu sains / karya saintifik / falsafah
Mengatasi bua huruf
Mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
Mana-mana 2 x 1m
Apakah dua keistimewaan sistem pendidikan tamadun China?
Bermatlamat untuk lulus peperiksaan awam kerajaan
Terdapat tiga peringkat pendidikan
Iaitu pendidikan rendah / menengah / tinggi
Peringkat sekolah rendah – mengenal / menghafal tulisan ideogram
Menghafal sembilan buah buku suci
Tidak perlu memahami makna
Peringkat menengah – tumpuan terhadap karangan / sastera
Peringkat tinggi – menterjemah buku suci
Menjurus kepada kepentingan pentadbiran
Mereka yang lulus peperiksaan berpeluang menjadi pegawai kerajaan / pendidik
Mana-mana 2 x 1m
Perkembangan sistem pendidikan di Yunani telah melahirkan tokoh-tokoh seperti golongan:
Cendikiawan / intelektual
Sejarawan
Tokoh pemikir dalam bidang sains dan teknologi
Ahli falsafah
Mana-mana 2 x 1m
Bagaimanakah sistem pendidikan membawa kegemilangan kepada tamadun Rom?
Mementingkan aplikasi ilmu dan praktikal
Menanam semangat setia akan negara
Banyak pusat pendidikan dan ilmu didirikan
Melahirkan jurutera yang membina sistem pengairan / bangunan / jalan raya
Melahirkan ahli falsafah
Melahirkan sejarawan Rom
Mana-mana 2 x 1m
Apakah tujuan pendidikan dalam masyarakat Athens?
melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani
Melahirkan manusia yang cemerlang
Melahirkan manusia yang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal
Melahirkan manusia yang dapat memberi sumbanagn kepada kesejahteraan hidup manusia
Berikan mata pelajaran yang dititikberatkan di Athens.
Pendidikan
Sukan
Muzik
Kesusasteraan
Seni berpidato
Menghafal
Menulis
Membaca
Nyatakan matlamat pendidikan bagi masyarakat Sparta
Melahirkan warganegara tentera yang sempurna, gagah
Setia kepada Negara kotanya
Apakah tumpuan pendidikan yang diberikan dalam Tamadun Rom?
Aplikasi ilmu yang praktikal
Semangat setia kepada Rom
Pada pendapat anda, mengapakah sistem pendidikan di negara kita bermatlamat untuk melahirkan masyarakat yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek?
Melahirkan warga negara yang celik huruf / berilmu
Melahirkan warga negara yang bersahsiah tinggi
Melahirkan warga negara yang cinta akan negara
Melahirkan warga negara yang sihat / cerdas/ cergas
Memupuk semangat inkuiti
Menguasai pelbagai bidang ilmu
a . Apakah yang dimaksudkan dengan Gerakan Islah ?
Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap islam
(2 Markah )
b. Senaraikan dua akhbar yang memuatkan pandangan Kaum Muda.
i. Saudara
ii. Semangat islam
iii. Al Ikhwan, Neracha
iv Idaran Zaman
v. Pengasuh
vi. Al Imam
(2 Markah )
c. Nyatakan tiga idea Kaum Muda
i. Menjana ajaran islam dari sudut kemajuan dunia
ii. Gesaan memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang Melayu
iii. Menyemai sikap mengkritik penjajah dalam fikiran orang islam
iv. Mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berusaha memajukan orang Melayu
[ 3 Markah ]
d. Pada pendapat anda, apakah cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam
perjuangan mereka.
i. Masyarakat sudah dipengaruhi oleh fahaman kaum tuan
ii. Undang-undang dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu menghalang
pengaruh kaum muda
iii. Kegiatan dakwah tidak dibenarkan kecuali mendapat keizinan sultan
iv. Dilarang membawa masuk buku-buku dan risalah kaum muda ke negeri-
negeri itu
[ 3 Markah ]
a. Berikan nama 2 pemimpin Kesatuan Melayu Singapura
i. Mohamad Eunos Abdullah
ii. Tengku Kadir Ali
iii. Embok Suloh
[ 2 markah ]
b. Nyatakan peranan yang dimainkan oleh Mohamamed Eunos Abdullah melalui
Kesatuan Melayu Singapura
i. Menjadi wakil KMS dalam pentadbiran British
ii. Menjadi wakil orang Melayu dalam Majlis Perundangan Negeri Selat
iii. Mendesak British memberi perhatian terhadap kebajikan orang Melayu
iv. Memperoleh kawasan petempatan khas bagi orang Melayu Singapura
v. Mendorong penubuhan KMS di Melaka, Pulau Pinang dan di negeri-negeri Melayu
[ 3 markah]
c. Senaraikan bukti-bukti yang menunjukkan Kesatuan Melayu Muda adalah bersifat politik
i. Berkerjasama dengan Jepun menghalau British di Tanah Melayu
ii. Menjadikan KMM alat propaganda Jepun
iii. Membeli Warta Malaya untuk menjadi alat propaganda anti British
iv. Mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapat sokongan orang Melayu
v. Menubuhkan cawangan KMM di Maahad Ihya Assyarif
vi. Membentuk tentera semut untuk menentang British
[3 markah ]
d. Mengapakah Kongres Melayu yang telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940 merupakan kemuncak kesedaran orang Melayu menjelang Perang Dunia Kedua?
i. Merupakan kemucak kesedaran kebangsaan orang Melayu
ii. Membincangkan kemunduran orang Melayu dalam ekonomi dan pendidikan
iii. Mendedahkan layanan pilih kasih British terhadap orang Melayu
iv. Mewujudkan perpaduan orang Melayu menentang British
v. Mengatasi masalah kenegerian di kalangan orang Melayu untuk menentang British
vi. Menunjukkan perpaduan orang Melayu dalam gerakan menentang British
[2 markah ]
Berikan dua ciri perjanjian Malayan Union.
Semua Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu serta dua Negeri Selat disatukan
Seorang gabenor British akan mengetuai Melayan Union
Singapura diasingkan kerana kepentingannya sebagai pelabuhan bebas
Kewarganegaraan sama rata dengan prinsip jus soli menjadi asas kerakyatan
raja-raja Melayu menjadi ahli Majlis Raja-raja Melayu yang hanya membincangkan soal agama dan adat istiadat Melayu
Seorang Pesuruhjaya Negeri dilantik di setiap negeri sebagai ketua pentadbir
Senaraikan dua alasan orang Melayu menolak pemberian kerakyatan yang longgar kepada orang dagang.
Mengancam status quo orang Melayu sebagai peribumi
Ekonomi orang Melayu bertambah mundur
Pendidikan orang Melayu bertambah mundur
Jumlah orang Melayu semakin kecil
Mengapakah golongan Melayu radikal menyokong Malayan Union?
Setuju dengan dasar menyatukan Negeri-negeri Melayu menjadi sebuah unit politik yang dapat melicinkan pentadbiran
Menyokong dasar sama rata yang akan menghapuskan hak-hak perlindungan kepada orang Melayu
Menyokong kerakyatan Malayan Union kerana boleh mengekalkan kerakyatan asal masing-masing
Mempercayai janji British yang akan memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu
Pemerintahan Malayan Union bersifat barat
Ingin menghapuskan system feudal Melayu
Tidak mengiktirafkan kuasa raja dan pembesar
Ingin menjalankan konsep republic dan melaksanakan konsep Melayu Raya
Hal ehwal pentadbiran Islam dipermudahkan
Senaraikan pertubuhan yang menyokong Malayan Union.
Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM)
Angkatan Pemuda Insaf (API)
Angkatan Wanita Sedar (AWAS)
Barisan Tani Malaya (BATAS)
(a)Sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan.
Persediaan untuk TM ke arah membentuk pemerintahan sendiri
Untuk menjimatkan kos pentadbiran
Melahirkan pentadbiran yang licin
Mewujudkan pembangunan ekonomi yang seimbang antara negeri
Membentuk satu bangsa Malayan Union
Mengurangkan kuasa politik orang Melayu
(b)Syarat-syarat Perjanjian Malayan Union.
Negeri Melayu Bersekutu, Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan dua Negeri Selat disatukan
Seorang Gabenor British dilantik untuk mengetuai Malayan Union.
Majlis Eksekutif dan Majlis Undangan Malayan Union dibentuk
Singapura diasingkan kerana kepentingannya sebagai pelabuhan bebas
Kerakyatan Malayan Union berasaskan prinsip jus soli
Raja-Raja Melayu menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu
Raja-Raja Melayu hanya membincangkan soal agama dan adat istiadat Melayu
Seorang Pesuruhjaya Negeri dilantik di setiap negeri sebagai ketua pentadbir
[(c)Faktor-faktor orang Melayu menentang Malayan Union.
Cara Sir Harold MacMichael mendapatkan persetujuan Raja-Raja Melayu. Raja-Raja Melayu diugut / Tidak diberi masa yang cukup kerana atas dasar setia kawan
Keadaan selepas Perang Dunia Kedua tidak sesuai untuk Melakukan pembaharuan politik.
Menentang penghakisan kuasa Raja-Raja Melayu./ hanya menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu / hilang kredibiliti sebagai ketua orang Melayu / kehilangan kuasa memungut zakat.
Orang Melayu menolak pemberian kerakyatan yang longgar.
Dasar terbuka British mengancam status-quo orang Melayu.
Kemasukan orang dagang menjadikan jumlah orang Melayu kecil.
Kemasukan orang dagang menyebabkan ekonomi dan pendidikan orang Melayu bertambah mundur.
Orang Melayu bimbang akan kehilangan warisan tamadun Melayu.
(d)Reaksi orang Melayu sebagai tanda bantahan mereka terhadap gagasan Malayan Union.
Menyuarakan bantahan melaui akhbar-akhbar Melayu
Mengadakan demonstrasi sedara damai
Menghidupkan semula persayuan-persayuan Melayu untuk menentang Malayan Union
Menghantar telegram / surat bantahan ke Pejabat Tanah Jajahan di London
Mengadakan kongres di kalangan orang Melayu
Menubuhkan UMNO untuk menentang Malayan Union
Mengadakan rapat umum
Raja-Raja Melayu berkumpul di Kuala Kangsar untuk menyatakan bantahan
No comments:
Post a Comment